Sazka: Televizní losovací studio


Sazku myslíme není potřeba nijak představovat. Již přes 60 let provozuje nejpopulárnější loterijní hru. Sportku sází každý týden přes půl milionu lidí a výhry se pohybují řádech miliónů korun. Záznam losování je vysílán v hlavním vysílacím čase na kanále ČT1, kde sledují ho milióny diváků a právě proto je na kvalitu a rychlost zpracování kladen velký důraz. Záznam z losování je kompletně připraven, zkontrolován a odeslán do České televize do 30 minut po začátku losování.

 

Původní produkční řetězec pro zpracování obrazu byl koncipován ještě jako lineární, kdy páskový záznam (byť již nahrazen diskovým záznamem SONY MAV) byl ovládán střihovou jednotkou SONY BVE-2000 podle předem připravené střihové soupisky. Střihová jednotka potom ovládala pomocí GPIO i ostatní zařízení jako třeba obrazovou režii, titulkovač nebo zvukový přehrávač, protože zvuk je kompletován vzhledem k velmi omezenému výrobnímu času zároveň s obrazem.

 

Celý systém i když již používal starou technologii a byl omezen pouze na SD, bez možnosti dalšího rozvoje, tak byl za léta provozu vyladěn k maximální automatizaci a efektivitě provozu.
Na počátku projektu, kdy se Sazka rozhodla přejít na HD, jsme tedy stáli před před rozhodnutím jak nelépe nahradit stávající technologii tak, abychom pokud možno zachovali komfort obsluhy a zásadně neprodloužili čas potřebný k výrobě pořadů.

 

Jako klíčová se ukázala volba nelineárního diskového záznamu, kdy jeden ze základních požadavků, byl tzv. edit-in-place, což je editace přímo na úložišti bez nutnosti jakéhokoliv kopírování. Tento požadavek mohl být splněn pouze díky integrovanému nelineárnímu editoru.

Zároveň musel být záznamový server schopen ovládání pomocí GPIO. Tomuto požadavku vyhověl pouze záznam XS-3 od společnosti EVS.

 

Další důležitým prvkem celé koncepce je obrazová režie, kde jsme zvolili kompaktní režii Kula od SAM, která v poskytuje poměrně širokou škálu nástrojů, které byly při této instalaci využity v plné míře. Jednalo se především o počet nezávislých DVE kanálů, frame synchronizérů, výstupů pro multiviewery a kombinaci SD a HD zdrojů v rámci jednoho ME. Kula také poskytuje velký počet GPIO, což jsme v hojné míře využili pro automatizaci při výrobě.

 

Srdcem každého TV studia je zcela jistě přepojovač, který bylo pochopitelně nutné také vyměnit. Vzhledem k tomu, že TV studiový komplex Sazka je poměrně rozsáhlý a jedním z požadavků bylo, aby signály z modernozovaného studia byly k dispozici i v dalších lokacích studiového komplexu, rozhodli jsme se pro decentralizovaných koncept přepojovače a naše představy nejlépe splnilo řešení Medironet MicroN od Riedelu. Přepojovač je využíván k distribuci všech typů signálů (3G)-HD-SDI a MADI, čili ho s výhodou využíváme k embeddování a de-embeddování individuálních zvukových signálů ve spojení s digitálním zvukovým stolem Soundcraft Vi-2000.

 

Ke snímání obrazu jsme po úvodním testu nakonec vybrali studiové kamery Panasonic AK-HC5000, které byly zvoleny díky menšímu efektu moiré vznikajícímu na čipu kamer ve spojení s používaným studiovým LCD pozadím. Konfigurace byly doplněna o PTZ kamery AW-UE70 od stejného výrobce, díky nimž a integrovanému ovládacímu panelu AW-RP50 lze docílit automatizace pohybu PTZ kamer.

 

Vzhledem k tomu, že Sazka v dnešní době vyrábí více losovacích her, jsou losovací studio a režie využívány několikrát denně, bylo nutné před začátkem instalace zprovoznit náhradní režii, která byla využívána po celou dobu instalace. Po skončení instalace nové technologie, několika denním zaškolení obsluhy a několika týdenním zkušebním provozu postupně přešla Sazka u všech losovacích her na novou HD technologii a s úspěchem ji začala využívat.